Καρκίνος τραχήλου μήτρας

Ο τράχηλος αποτελεί ανατομική δομή μεταξή της μήτρας και του κόλπου. Είναι το σημείο από το οποίο ο γυναικολόγος παίρνει το δείγμα για το τεστ ΠΑΠ.

Έχει αποδειχθεί ότι στις περισσότερες ασθενείς που αναπτύσσουν καρκίνο του τραχήλου της μήτρας συνυπάρχει χρόνια μόλυνση από υψηλού κινδύνου τύπους του ιού HPV (Human Papillomavirus). Χάρη όμως στην εδραίωση του προγράμματος πρόληψης με τον εμβολιασμό των νεαρών κοριτσιών και αγοριών αλλά και με την ορθολογική αντιμετώπιση των προκαρκινικών αλλοιώσεων τις τελευταίες τρείς δεκαετίες έχουμε παρατηρήσει μια εντυπωσιακή μείωση της εμφάνισης της νόσου.

Προδιαθεσιακοί παράγοντες για την εμφάνιση του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας αποτελούν:

• Η συχνή εναλλαγή ερωτικών συντρόφων διότι συνδέεται με αυξημένη πιθανότητα μόλυνσης από τον HPV
  • Η πρώιμη έναρξη σεξουαλικής δραστηριότητας στα νεαρά κορίτσια
  • Κάπνισμα

Η νόσος στα αρχικά στάδιά της είναι συνήθως ασυμπτωματική. Συμπτώματα που ματρυρούν την ανάπτυξη πιθανού καρκινικού ιστού στον τράχηλο είναι:

• Κολπική αιμόρροια
  • Υδαρές, ή/και αιματηρό δύσοσμο κολπικό έκκριμα
  • Πυελικό άλγος ή/και πόνος κατά την σεξουαλική επαφή

Ποιά είναι η σύγχρονη θεραπεία του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας;

Η βιοψία της ύποπτης περιοχής δίνει τις απαραίτητες πληροφορίες για το είδος της κακοήθειας, καθώς και το βαθμό και τον τύπο της νόσου. Εν συνεχεία ο ιατρός σας θα σας στείλει για απεικονιστικό έλεγχο για να διερευνηθεί το στάδιο της νόσου.

• Στα πρώτα στάδια της νόσου σε ασθενείς που θέλουν να τεκνοποιήσουν και πληρούν ορισμένες προϋποθέσεις είναι δυνατή η χειρουργική θεραπεία με διατήρηση της γονιμότητας. Σε αυτές τις περιπτώσεις γίνεται μόνο αφαίρεση του τραχήλου (τραχηλεκτομή) και παραμένει το σώμα της μήτρας έτσι ώστε να επιτευχθεί εγκυμοσύνη.

• Σε ενδιάμεσα στάδια συνιστάται χειρουργική θεραπεία με ριζική αφαίρεση της μήτρας αφού προηγηθεί έλεγχος των λεμφαδενικών ομάδων. Η επέμβαση αυτή ονομάζετα ριζική υστερεκτομή και αποτελεί μία από τις πιο απαιτητικές επεμβάσεις στην γυναικολογική ογκολογία. Εδώ η πρόσφατες διεθνείς έρευνες έδειξαν υπεροχή του ανοιχτού χειρουργείου έναντι ελάχιστα επεμβατικών μεθόδων όπως η ρομποτική ή λαπαροσκοπική χειρουργική.

• Σε προχωρημένα στάδια η συνδυασμένη χημειο-ακτινοθεραπεία αποτελεί τη μέθοδο εκλογής. Ο ρόλος της χημειοθεραπείας εδώ είναι κυριώς να ευαισθητοποιήσει τους διηθημένους ιστούς έτσι ώστε να δράσει καλύτερα η ακτινοθεραπεία.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουν οι ασθενείς ότι χάρη στα εξατομικευμένα χειρουργικά θεραπευτικά σχήματα και τις τεχνολογικές εξελίξεις των ακτινοθεραπευτικών συστημάτων τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά.