Ιατρείο Ιωάννινα: Λεωφ. Δωδώνης 44 Ιωάννινα

Καρκίνος Τραχήλου της Μήτρας

ΕΝΟΤΗΤΕΣ

Ο τράχηλος είναι η ανατομική δομή μεταξή της μήτρας και του κόλπου. Ο καρκίνος του τραχήλου έχει συνδεθεί έντονα τις τελευταίες δεκαετίες με τη μόλυνση από διάφορους τύπους του ιού HPV (Human Papillomavirus). Η νόσος στα αρχικά στάδιά της είναι συνήθως ασυμπτωματική. Συμπτώματα που ματρυρούν την ανάπτυξη καρκινικού ιστού στον τράχηλο είναι:

• Κολπική αιμορραγία κατά την σεξουαλική επαφή, μεταξύ δύο έμμηνων ρύσεων ή μετά την εμμηνόπαυση
    • Υδαρές, ή/και αιματηρό δύσοσμο κολπικό έκκριμα
    • Πυελικό άλγος ή/και πόνος κατά την σεξουαλική επαφή

Προδιαθεσιακοί παράγοντες για την εμφάνιση του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας αποτελούν:

• Η συχνή εναλλαγή ερωτικών συντρόφων συνδέεται με αυξημένη πιθανότητα μόλυνσης από τον HPV
    • Η πρώιμη έναρξη σεξουαλικής δραστηριότητας στα νεαρά κορίτσια
    • Άλλα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα
    • Ανοσοανεπάρκεια λόγω άλλης νόσου
    • Κάπνισμα

Η πρόληψη της νόσου έχει μελετηθεί εκτενώς και επιτυγχάνεται με τα παρακάτω:

• Εμβολιασμός κάτα του HPV: Ο εμβολιασμός αφορά γυναίκες ηλικίας 9-26 ετών και είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικός εάν συμβεί προτού μια γυναίκα γίνει σεξουαλικά ενεργή.
    • Τεστ ΠΑΠ: Διεθνώς προτείνεται οι γυναίκες να ξεκινούν στον έλεγχο με τεστ ΠΑΠ από την ηλικία των 21 και να τον επαναλαμνάνουν σε τακτά χρονικά διαστήματα. Το τεστ ΠΑΠ μπορεί να διαγνώσει προκαρκινικές βλάβες και δίνει τη δυνατότητα παρακολούθησης και πρώιμης θεραπείας τους.
    • Η προφύλαξη κατά την σεξουαλική επαφή

Η κολποσκόπηση χρησιμοποιείται, όταν το τεστ Παπανικολάου είναι θετικό και δεν υπάρχουν εμφανείς βλάβες του τραχήλου στην απλή γυναικολογική εξέταση. Η βιοψία της ύποπτης περιοχής δίνει τις απαραίτητες πληροφορίες για το εάν υπάρχει κακοήθεια, καθώς και το βαθμό, τον τύπο και το στάδιο της νόσου. Σταδιοποίηση του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας: Στάδιο Ι: Ο καρκίνος εντοπίζεται μόνο στην περιοχή του τραχήλου Στάδιο ΙΙ: Ο καρκίνος εντροπίζεται στην περιοχή του τραχήλου και στο ανώτερο τμήμα του κόλπου Στάδιο ΙΙΙ: Ο καρκίνος έχει εξαπλωθεί στο κατώτερο τμήμα του τραχήλου ή εσωτερικά στο τοίχωμα της πυέλου. Στάδιο IV: Ο καρκόνος έχει διηθήσει παρακείμενα όργανα και ιστούς, όπως η ουροδόχος κύστη και το ορθό, ή υπάρχουν απομακρυσμένες μεταστάσεις, π.χ. στα οστά. Θεραπεία:

• Στα πρώιμα στάδια της νόσου με όγκους έως και 2 εκ. είναι δυνατή η χειρουργική θεραπεία με διατήρηση της γονιμότητας.
    • Σε ενδιάμεσα στάδια προτείνεται ριζική χειροργική θεραπεία με αφαίρεση της μήτρας και σταδιοποίηση των λεμφαδένων. Εδώ η πρόσφατες έρευνες έδειξαν υπεροχή του ανοιχτού χειρουργείου έναντι ελάχιστα επεμβατικών μεθόδων.
    • Σε προχωρημένα στάδια η συνδυασμένη χημειο-ακτινοθεραπεία αποτελεί τη μέθοδο εκλογής.