Καρκίνος Ωοθηκών

Τι είναι ο καρκίνος των ωοθηκών;

Ο καρκίνος των ωοθηκών κατατάσσεται ως ο τρίτος πιο συχνός γυναικολογικός καρκίνος σε παγκόσμιο επίπεδο, ωστόσο εξακολουθεί να είναι η πρώτη αιτία θανάτου στο γυναικολογικό καρκίνο καθώς τις περισσότερες φορές διαγιγνώσκεται σε προχωρημένα στάδια. Εμφανίζεται συνήθως μετά την εμμηνόπαυση, αν και μπορεί να εμφανιστεί σε νεαρές γυναίκες με οικογενειακό ιστορικό καρκίνου του μαστού ή των ωοθηκών ως αποτέλεσμα μιας μετάλλαξης στο γονίδιο BRCA και σε άλλα γονίδια όπως τα BRIP1, RAD51C και RAD51D. Αυτές οι μεταλλάξεις κάνουν επίσης τον ίδιο τον όγκο πιο εύθραυστο και μας επιτρέπουν να τον αντιμετωπίσουμε με νεότερα ειδικά φάρμακα που τον καταστρέφουν πιο εύκολα.

Ποια είναι τα συμπτώματα του καρκίνου των ωοθηκών;

Δεν υπάρχουν συγκεκριμένα συμπτώματα και συνήθως συγχέεται με παθήσεις του πεπτικού συστήματος και της ουροδόχου κύστεως, ειδικά αν τα συμπτώματα είναι επίμονα. Στα πιο συχνά συμπτώματα, συγκαταλέγονται το πρήξιμο στην κοιλιακή χώρα, η αίσθηση αερίων, η κακή πέψη, η δυσκοιλιότητα ή η διάρροια και η συχνοουρία. Έχει παρατηρηθεί επίσης, πως η απώλεια όρεξης ή βάρους χωρίς προφανή λόγο, δύναται να σχετίζεται με την εμφάνιση καρκίνου στις ωοθήκες. Επιπλέον, μερικές φορές παρουσιάζονται γενικότερα συμπτώματα των γεννητικών οργάνων όπως διαταραχές της εμμήνου ρύσεως, μετεμμηνοπαυσιακή αιμορραγία ή πόνος κατά τη σεξουαλική επαφή, που εκ του αποτελέσματος σχετίζονται με τον καρκίνο στην εν λόγω περιοχή. Τα πιο κοινά συμπτώματα των όγκων των ωοθηκών είναι:

• Κοιλιακός πόνος ή δυσφορία.
  • Αίσθημα πληρότητας.
  • Κοιλιακή διάταση.
  • Αλλοιωμένη γαστρεντερική διέλευση.

Σε κάθε περίπτωση ο δρ Μπαλτογιάννης τονίζει, πως η εμφάνιση ενός ή περισσοτέρων συμπτωμάτων δεν συνιστά καρκίνο απαραιτήτως. Ωστόσο, και εφόσον η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία, συνίσταται ραντεβού με το γυναικολόγο σας προκειμένου να αποφανθεί αρμοδίως.

Πώς διαγιγνώσκεται ο καρκίνος των ωοθηκών;

Το γεγονός «αλληλοεπικοινωνίας» σε περιπτώσεις καρκίνου των ωοθηκών, της  Ραδιοδιάγνωσης, της Πυρηνικής Ιατρικής, της Παθολογικής Ανατομίας και της Γονιδιωματικής Ιατρικής παρέχει τη δυνατότητα να πραγματοποιηθεί μια ακριβής διάγνωση σε σύντομο χρονικό διάστημα. Οι πιθανότητες επιβίωσης όταν εμφανίζεται αυτός ο τύπος καρκίνου,  σχετίζονται στενά με το αν έχει εξαπλωθεί ή όχι έξω από την ωοθήκη. Μόνο περίπου το 20% είναι ακόμα αδιάσπαστο όταν διαγιγνώσκεται.

Η διάγνωση γίνεται μέσω:

• Κλινικής εξέτασης.
  • Διακολπικού ή διορθικου υπερηχογραφήματος. Σημειωτέων πως θεωρείται πολύ υψηλής διαγνωστικής ακρίβειας μέθοδος.
  • Ογκικών δεικτών στο αίμα, ειδικά CA-125.
  • Απεικονιστικών εξετάσεων: Αξονική τομογραφία, υπερηχογράφημα κοιλίας ή μαγνητική τομογραφία.
  • Χειρουργικής εξερεύνησης: Επιβεβαίωση και θεραπεία εντοπισμένης νόσου στην κοιλιακή χώρα.

Πώς αντιμετωπίζεται ο καρκίνος των ωοθηκών;

Ο χρυσός κανόνας στη θεραπεία του καρκίνου των ωοθηκών είναι η πλήρης αφαίρεση της ορατής νόσου ή τουλάχιστον η πιθανότητα να αφήσει ένα μέγιστο υπολειπόμενο νόσημα μικρότερο από 1 cm. Ο στόχος αυτής της τεχνικής είναι να αφαιρεθεί όλος ο ορατός όγκος για να αυξηθεί η επιβίωση του ασθενούς. Αυτή η προσέγγιση έχει αποδειχθεί, μαζί με την αποτελεσματική χημειοθεραπεία, ότι βελτιώνει σημαντικά τη θεραπευτική ικανότητα των ασθενών που πάσχουν από αυτή την ασθένεια.

Ο ρόλος της χημειοθεραπείας μπορεί να είναι εισαγωγικός έτσι ώστε να μειωθεί το φορτίο της νόσου και να έχει καλύτερο αποτέλεσμα ο χειρουργικός καθαρισμός ή ο μετεγχειρητικός έτσι ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος υποτροπής.

Τεχνικές με ενδοπεριτοναϊκή έγχυση χημειοθεραπείας έχουν αποδειχθεί ότι δεν προσφέρουν καλύτερο αποτέλεσμα και έχουν εγκαταλειφθεί σε διεθνές επίπεδο.
Υποτροπή της νόσου.

Ορισμένοι ασθενείς με καρκίνο των ωοθηκών μπορεί να παρουσιάσουν υποτροπή της νόσου. Σε αυτή την περίπτωση, ανάλογα με το χρόνο που έχει περάσει από το τέλος της χημειοθεραπείας μέχρι τη διάγνωση της υποτροπής, καθώς και με τη θέση και την έκταση της νόσου (ήπαρ, σπλήνα, εντερικές μεταστάσεις, πύελος κ.λπ.) είναι και πάλι υποψήφιοι για χειρουργική θεραπεία που πρέπει να επιδιώκει τον ίδιο στόχο: Να μην αφήνει ορατό υπολειμματικό νόσημα. Αυτό θα απαιτεί την εφαρμογή μιας στρατηγικής παρόμοιας με τη θεραπεία της νόσου όταν πρωτοεμφανίστηκε: Κατάλληλη χειρουργική επέμβαση ακολουθούμενη από χημειοθεραπεία.

Συνοψίζοντας, ο καρκίνος των ωοθηκών είναι μια αρκετά διαδεδομένη νόσος εντός του γυναικείου πληθυσμού και είναι εξίσου σημαντική η έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία. Η ασθενής οφείλει να αναζητήσει γυναικολόγους, όπως ο δρ. Μπαλτογιάννης, με υψηλή χειρουργική εξειδίκευση στη γυναικολογική ογκολογία. Εξαιτίας της εμπειρίας και της κατάρτισής του (σε Ελλάδα και εξωτερικό), ο Δρ Μπαλτογιάννης είναι σε θέση να προσφέρει στις ασθενείς του εξιδεικευμένη φροντίδα, και να εξατομικεύει τη θεραπεία με συναινετικό τρόπο, αναζητώντας την αριστεία και την καινοτομία.

Επικοινωνία Μπαλτογιάννης